ثبت برند مالکیت معنوی

ثبت برند مالکیت معنوی
  • ۲۷ آبان, ۱۴۰۲
  • دیدگاه: 0
  • وبلاگ

در دنیای امروز برند ها نقش موثری در فروش محصولات یا خدمات یک مجموعه دارند. برای اینکه شما بتوانید از حقوق ‏قانونی مالکیت معنوی برای ثبت برند استفاده کنید نیاز است که بر اساس چهار چوب قانونی اقدام‏به ثبت برند خودکنید. از این رو باید بدانید برای ثبت برند نیازمند ارائه چه مدارکی هستید؟ و یا لازم است چه مراحلی را طی کنید؟ و اصلاً ثبت برند برای شما چه هزینه هایی به دنبال دارد و در مقابل چه امتیاز هایی برای تان خواهد داشت؟ پاسخ این سوالات به طور دقیق در مقاله پیش روی شما عنوان شده است.

اما قبل از اینکه به چگونگی ثبت برند در اداره مالکیت صنعتی بپردازیم لازم است بدانید برند چیست؟ و چه چیز هایی در قالب برند قابل ثبت می باشد. برند میتواند یک اسم یا جمله یا ترکیب چندحرف به شکل مخفف و یا نمادو نشان تجاری باشد که معرف کالا یا خدمات ارایه شده توسط کسب‏وکار شما است، برند وجه تمایز بین چند کالا در بازار است و در واقع باعث می شود کالا ها بر اساس تولید کنندگان آن با هم تفکیک شوند.

 

قواعد و مقررات ثبت برند

  1. اجباری نبودن ثبت برند

در قانون ثبت علایم تجاری هیچ‏ کجا الزامی برای ثبت برند برای اشخاص حقیقی و حقوقی بیان نشده است. ولی این قانون تنها از برندهایی حمایت میکند که براساس قواعد و مقررات عمومی به ثبت رسیده باشند.

 

  1. برند های غیرقابل ثبت

براساس قانون علایم تجاری برخی اسامی و کلمات بعنوان برند قابل ثبت نیستند. به همین دلیل اگر برندشما هم شامل موارد زیر میباشد از هم‏اکنون بدانید که مجازبه ثبت آن نیستید.

  • اسامی و واژگانی که مخالف نظم عمومی جمهوری ‏اسلامی و اخلاق حسنه باشند.
  • اسامی عام که بصورت تک کلمه عام درخواست شوند.
  • اسم محصول برای همان طبقه محصول درخواست شده‏باشد.
  • صفت محصول بدون ترکیب اسم خاص درخواست شود.
  • اسم کشورها، سازمان‏های داخلی و بین‏ المللی، پرچم و نماد رسمی کشورها، یا نماد نظامی کشورها بعنوان برند درخواست شده شوند.
  • اسامی که قبلا بعنوان برند ثبت شده اند.
  • اسامی معروف و مشهور چه دربرند های ثبت شده، چه دراسامی اشخاص و شخصیت‏های معروف
  • اسامی مذهبی نیز قابل ثبت نیستند.

 

  1. اعتبار برند بعد از ثبت

بعد ازثبت برند شما دارای گواهینامه رسمی بنام برای برند خود خواهیدشد که این گواهینامه به مدت ده سال اعتبار قانونی دارد و در این 10سال شما از تمام حقوق مادی و معنوی این برند برخوردار خواهیدشد. از این روبعد از 10سال حدود 6ماه از تاریخ اتمام اعتبار تا 6ماه پس از تاریخ اتمام اعتبار میتوانید اقدام به درخواست مجدد برای تمدید اعتبار برند خود نمایید و همچنان از مالکیت معنوی اثربرخوردار شوید.

 

  1. شرایط ثبت برند

برای ثبت برند شرایطی وجود دارد که باید حتما لحاظ گردد.

  • متقاضی ثبت برند باید 18سال داشته باشد.
  • مجوزی دال برفعالیت متقاضی حتماً باید ارائه شود.
  • برند باید فارسی و دارای معنا باشد و درغیراین صورت برای ثبت باید کارت بازرگانی ارائه شود.

 

  1. طبقات برند

براساس قانون علائم تجاری برای ثبت برند حدود 45طبقه تعریف شده است که در هر طبقه تعداد محصولات و کالاها یا خدمات تعیین شده است. هرمتقاضی ثبت برند باید با توجه به فعالیتی که قرار است انجام دهد و محصولات و یا خدمات موردنظر خود از طبقات تعیین شده محصولات برند خود را انتخاب کند.

 

مرجع صالح برای ثبت برند

اداره مالکیت معنوی ثبت برند، که در استان تهران مستقر میباشد وظیفه بررسی و ثبت برند را بر عهده دارد. این اداره با عنوان اداره مالکیت صنعتی هم شناخته میشود، درخواست ثبت برند ابتدا در سامانه مالکیت صنعتی باتکمیل اظهارنامه برند انجام میشود. متقاضیان در سراسر ایران میتوانند برای ثبت برند خود از این سامانه اقدام نمایند و یا به متخصصان و تیم حقوقی ما جهت ثبت برند خود و مشاوره های لازم در این زمینه تماس حاصل نمایند.

 

مراحل ثبت برند

برای ثبت برند سلسله مراحلی وجوددارد که همه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی باید از این طریق اقدام به ثبت برند خود نمایند.

انتخاب نام برند گام‏اولی است که برای ثبت برند باید طی کنید، برندتان علاوه برشرایط قانونی باید دارای ویژگی های لازم یک برند هم باشد.

بعد از انتخاب برند باید در بانک جستجوی اطلاعات اداره مالکیت معنوی استعلام برند رانیز دریافت کنید تاازثبت آن اطمینان حاصل کنید.

در این مرحله باید به سایت اداره مالکیت صنعتی ورودکنید و درمیز خدمات اظهارنامه ثبت برند را دریافت کنید.

در مرحله بعد اگر متقاضی ثبت پیش از این برندی ثبت نکرده باشد باید برای وی حساب کاربری ایجاد شود.

بعد از ورود به حساب کاربری اظهارنامه مربوطه باید تنظیم و اطلاعات مربوط به متقاضی و برند وی و مدارک و ملزومات مربوطه در اظهارنامه وارد شود.

بعد از ثبت نهایی و پرداخت هزینه اظهارنامه برند باید در انتظار بررسی کارشناسان اداره مالکیت معنوی بود تادرخواست را موردبررسی قراردهند و نتیجه را ابلاغ کنند.

نتیجه ابلاغ ممکن است مبنی بر ثبت یا عدم ثبت برند باشد، در صورت ثبت مراحل زیر ادامه میی یابد.

از تاریخ ابلاغ حداکثر ظرف مدت زمان 30روزه باید روزنامه رسمی نوبت اول منتشر شود.

روزنامه رسمی نوبت اول پس از انتشار باید به مدت 30روز از تاریخ انتشار آن بگذرد تابتوانیم هزینه ثبت برند را پرداخت کنیم.

با پرداخت هزینه، شماره ثبت برند صادر میشود و برند در روزنامه رسمی نوبت دوم نیز منتشرمیشود که در این روزنامه اطلاعات مربوطه به برند و مالک برند درج میشود.

 

مدت زمان ثبت برند

زمان ثبت برند در خصوص پرونده های متعدد متفاوت است. اما براساس آنچه که در روند ثبت بیشتر پرونده ها شاهد بوده ایم حدود 35الی45 روز از زمان درخواست اظهار نامه علامت تجاری نتیجه ثبت یا عدم ثبت برند از سوی اداره مالکیت معنوی ثبت برند اعلام خواهد شد، که بعد از آن نیز حدود 30روز هم روزنامه نوبت اول زمان خواهدبرد این مدت زمان تقریبا در همه پرونده‏های ثبت برند طی میشود.

 

مالکیت معنوی در ثبت برند بین ‏المللی

سازمان جهانی مالکیت فکری با عنوان WIPO در طی معاهده پاریس مالکیت معنوی در ثبت برند بین‏المللی را مورد تایید و تصویب قرارداد. پیش از این کشورها برای ثبت برند در کشور دیگر باید به کشور مربوطه مراجعه حضوری میکردند، اما امروزه بر اساس معاهده پاریس شما ابتدا باید برندتان را در کشور مبدا مانند ایران ثبت کنید و سپس از سیستم مادرید برای ثبت بین‏المللی برند خود در کشورهای عضو این معاهده اقدام به ثبت برند خود در سطح بین‏المللی کنید.

 

مدارک ثبت برند

مدارک ثبت برند برای متقاضیا حقیقی به شرح زیر میباشد.

  1. ارایه کپی شناسنامه و کپی کارت ملی هوشمند یا برگه کارت ملی مدیرعامل
  2. ارایه آگهی ثبت شرکت یا روزنامه رسمی ثبت شرکت
  3. ارایه آگهی اخیر تغییرات یا روزنامه مربوط به آن
  4. پروانه ساخت، یا پروانه فعالیت، یا جواز تاسیس به نام شرکت
  5. ارایه گواهی امضاء مدیرعامل
  6. شماره موبایل بنام برای مدیر عامل که دردسترس باشد.
  7. ارایه کارت بازرگانی درصورت ثبت برند لاتین یا ثبت برند در زمینه های بازرگانی
  8. در صورت داشتن وکیل ارایه وکالت نامه از طریق شرکت هم الزامی میباشد.
  9. در صورتی که شرکت قبلا برندی را ثبت کرده باشد میتوانید از مدارک حق اولویت نیز استفاده کنید و ارایه این مدارک نیز لازم است.
  10. لیست طبقات برند
  11. خود نام تجاری و توصیف آن

 

مدارک ثبت برند برای متقاضیان حقوقی به شرح زیر میباشد.

  1. اشخاص حقیقی برای ثبت برند باید کپی شناسنامه و کارت ملی خود را ارائه دهند. درصورت نداشتن کارت ملی هوشمند ارایه برگه کارت ملی کفایت می کند.
  2. پروانه کسب یا جواز تاسیس و یا هر نوع پروانه فعالیت.
  3. ارایه لیست طبقات برند
  4. ارایه نام تجاری برند به همراه توصیف آن
  5. در صورت لاتین بودن ارایه کارت بارگانی و یا کارت عضویت بنام خود متقاضی یا یکی از شرکاء در صورت ثبت برند اشتراکی الزامی است.
  6. در صورتی که متقاضی پیش از این برند ثبت کرده باشد ارایه مدارک حق اولویت نیز لازم خواهدبود.
  7. گواهی امضاء متقاضی
  8. ارایه شماره موبایل به نام در دسترس متقاضی ثبت برند.
  9. در صورت داشتن وکیل ارایه وکالت نامه جهت مراجعه به اداره مالکیت معنوی ثبت برند الزامی است.

 

حمایت مالکیت معنوی در ثبت برند

بعد از ثبت برندتان، شما استفاده انحصاری از برند را به مدت 10 سال خواهید داشت و در این محدوده زمانی اجازه ثبت عین نام و حتی مشابه نام تجاری به شخص دیگری داده نمیشود و در صورت مشاهده میتوانید از حق اولویت ثبت برای اتمام اعتبار برند ثبت شده اقدام کنید، همچنین استفاده برند شما توسط اشخاص دیگر قابل پیگیری قضایی خواهدبود و این اشخاص باید هزینه ضرر و زیان شما را پرداخت کنند. بنابراین با ثبت برند صاحب نام تجاری انحصاری خواهیدشد.

همچنین بموجب ثبت برند حق مالکیت خود را میتوانید به اشخاص دیگر نیز انتقال دهید و یا حق انتفاع و استفاده از برند راواگذار کنید. بنابراین میتوانید از برند ثبت شده درآمد غیراز فروش محصول نیز داشته باشید.

 

سخن آخر

ثبت برند و مالکیت معنوی به فعالیت و کسب و کار شما هویت و اعتبار می‌بخشد. با انتخاب یک نام مناسب برای برند و مراحلی که در این مقاله گفتیم، شما می‌توانید برند و مالکیت خود را به ثبت برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *